Jämtlandstriangeln

En varm juli-dag tog vi nattåget upp till Jämtland för att vandra den berömda Jämtlandstriangeln. Sträckan är känd för att vara nybörjarvänlig eftersom man både kan bo och äta mat i stugor mellan etapperna. Men vi valde att ta med eget tält och egen mat. Jamtlandstriangeln.101

Dag ett vandrade vi från Storulvån till Sylarna. En tur på 16 kilometer.  Jamtlandstriangeln13
Fantastisk tur med vädret! Lite växlande men framförallt uppehåll som gjorde att vi kunde se det mäktiga landskapet.Jamtlandstriangeln12Jamtlandstriangeln14
Jamtlandstriangeln.108
Vi börjar närma oss dagens slut. I horisonten syns det mäktiga fjällmassivet ”Sylarna”.

Jamtlandstriangeln1
Turen med vädret höll sig dock inte hela vägen. Sista kilometerna vandrade (eller snarare småsprang/stapplade) vi i spöregn och åska! Jamtlandstriangeln.105

Slog upp vårt lilla tält strax bredvid de små bastu-stugorna nedanför Sylarnas fjällstation.Jamtlandstriangeln.104Jamtlandstriangeln11

Dag två gick från Sylarna till Blåhammaren. Och helt ärligt var det en ganska plågsam tur. Dimman låg tät, det regnade och mina ben var så trötta så trötta. För att psykiskt klara av det rabblade jag kronologiskt upp gamla solresor vi gjort tillsammans. Timme för timme gick jag igenom alla platser vi åkte till, vad vi åt, vad vi gjorde.Jamtlandstriangeln.2.15

Jamtlandstriangeln10Jamtlandstriangeln9

Och långt var det. Nästan 2 mil.Jamtlandstriangeln.2.14
Och myggen var många.Jamtlandstriangeln.2.10

Grät nästan av lycka när vi kom fram och fick gå in i stugans trygga famn.Jamtlandstriangeln.2.11

Blev ännu lyckligare när vår förbokade tre-rättersmiddag serverades framför oss. Maten kom till största delen från lokala leverantörer och all mat och bröd lagas från grunden.

Jamtlandstriangeln.2.12
Kul att få sitta tillsammans med andra vandrare och prata minnen och skrönor.Jamtlandstriangeln.2.13

När middagen var uppäten sprack molnen upp och vi sprang ut för att titta på den vackraste solnedgång jag någonsin sett!Jamtlandstriangeln5

Jamtlandstriangeln.2.21    Jamtlandstriangeln6  Jamtlandstriangeln3

Somnade gott med moln-indränkta fjälltoppar som utsikt.Jamtlandstriangeln8Jamtlandstriangeln4
Dag tre vaknade vi till stor lycka! Bra väder, till och med för linne och shorts!

jamtlandstriangeln.3.2Det var dags för sista etappen på 12 km från Blåhammaren tillbaka till Storulvån där vi startade.jamtlandstriangeln.3.1

Märks att vi närmare oss civilisationen igen när vi lämnar de kala fjället bakom oss och kommer ner till trädgränsen. jamtlandstriangeln.3.4
Allt som allt en trevlig tur! Slitet under sträckorna med dåligt väder vägdes upp av sträckorna och stunderna med fantastisk väder och vacker utsikt.